Obszar społecznych oddziaływań jest jednym z głównych nurtów badań nad uwarunkowaniami zachowań samobójczych. Od czasów pionierskich socjologicznych prac Émile’a Durkheima (1858–1917) funkcjonują oficjalne statystyki samobójstw oraz analizowane są społeczne korelaty zachowań samobójczych, obejmujące m.in. ocenę integracji społecznej oraz wpływ określonych zjawisk społecznych na jednostkę. Przykładem tego jest debata naukowa dotycząca naśladowania czy „zakaźności” zachowań samobójczych, znanych powszechnie jako efekt Wertera (media portrayal, provocative effect, copycat effect, imitative suicide). Ma on swój początek w historii literatury. Wydanie powieści Johanna Wolfganga Goethego Cierpienia młodego Wertera w 1774 r. nie tylko zapoczątkowało kreowanie mody na wzór bohatera powieści, lecz także wyzwoliło akty samobójcze z użyciem tej samej metody. Używane od ponad 40 lat (od 1974 r.) pojęcie, opisujące bezpośredni wzrost liczby samobójstw w związku z nagłośnieniem przez media czynów samobójczych znanych osób, szczególnie „gwiazd”, nie oddaje jednak złożoności tego zjawiska. Po samobójczej śmierci Marilyn Monroe odnotowano w ciągu miesiąca istotny wzrost samobójstw (o 12%), szczególnie wśród młodych kobiet. Mimo upływu lat temat motywów i okoliczności tego samobójstwa jest nadal aktualny [Phillips 1974].